Passord i Skoleplattform Oslo

Vi anbefaler at skolen lager gode opplæringsrutiner for elevene, hvor det å ha unike passord og beskytte sin egen brukeridentitet er en naturlig del av å bruke digitale verktøy.

Hvordan lage et sterkt passord?

Å lage et sterkt passord behøver ikke å være vanskelig. For å gjøre det enklere å huske, kan du bruke hele setninger eller deler av en setning som passord.

Setninger er mye enklere å huske enn vilkårlige kombinasjoner av enkelte bokstaver og tall. For eksempel: 3erbedreenn1! Du kan også lage en setning der du bruker den første bokstaven i hvert ord for å lage passordet: Jeg gleder meg til sommerferi1 i Risør!. Passordet blir Jgmts1iR!

Når du skal lage passord:

• Passordet bør være så langt som mulig. I Skoleplattform Oslo er det et minimum med 16 tegn
  • Passordet bør ikke være det samme som du bruker andre steder
  • Passordet bør inneholde både tall, symboler og store/små bokstaver. For de yngste elevene kan man forenkle noe
  • Passordet bør helst ikke inkludere ord/tall som kan kobles til deg. Du bør for eksempel ikke bruke fødselsdatoen din.

Hvis du tror at noen har fått tak i passordet ditt

Hvis du tror at noen har fått tak i passordet ditt, bør du bytte passord. I Skoleplattform Oslo kan du endre passordet ditt selv ved å logge deg inn i Portalen via skolens nettside. Trykk på Min profil og velg Endre passord. Du kan også kontakte skolen hvis du trenger hjelp.

Flere tips til hvordan lage gode passord: