Informasjonsbrev til foresatte 24.03.20

Illustrasjon.

"Vi må fortsette dugnaden for å slå ned smitten. Vi vet det koster, men folk over hele landet følger opp. Det vil jeg takke for. Vi har kommet oss gjennom tøffe tider før. Det skal vi klare nå også»

Statsminister Erna Solberg

Pressemelding | Dato: 24.03.2020

Dette betyr at vi dessverre må be alle foresatte holde ut litt til fremover. Skolen skal gjøre det vi kan for å legge til rette for en strukturert og forutsigbar hjemmeskoledag for elevene.

Rammer og struktur for god hjemmeundervisning

Denne uken har ledelsen og lærerne jobbet med å utvikle en veiledende standard for å sikre god digital klasseledelse og en felles forståelse for hva vi på Ammerud mener er god hjemmeundervisning. Standarden skal sikre at alle lærerne:

1)      I tillegg til å gi sine elever faglig støtte, også gir de relasjonell og emosjonell støtte. Det er vanskeligere å være nær på nett. Derfor vil lærerne innføre faste tidspunkter på dagen der de kommer i kontakt med elevene og «ser» dem. Noen gang foregår det i hele kontaktgruppen, andre ganger i mindre grupper med ulike kommunikasjonsverktøy.

2)      Gir elevene organisatorisk støtte. Når undervisningen må organiseres på nye måter gjennom digitale plattformer, vil skillen bli større mellom elever som klarer å organisere egen læring og de som trenger støtte. Fraværet av klasserommets vegger kan skape et større skille mellom de som klarer å delta og de som faller utenfor. Lærerne har et ansvar for å sørge for at alle elever er med.

3)      Som fagpersoner fortsatt leder elevenes faglige arbeid selv om veggene er borte og nettet er åpent. Dette er nytt og vil være krevende, men samtidig gi uendelige muligheter for lærerne til å forberede og utnytte teknologien til å etablere gode digitale klasserom også for fremtiden.

Fellesskap og tilhørighet

Noen elever kan føle seg ensomme når opplæringen foregår hjemme. Fellesskap er et grunnleggende behov, og viktig for elevenes utvikling, læring og trivsel. At skolen fortsatt holdes stengt, vil kunne kjennes som en veldig tung beskjed å få for mange av våre elever. Dette betyr enda flere uker med hjemmeundervisning, ikke mulighet til å møte og leke med sine venner eller delta i sine daglige rutiner. Vi vet at elevene blir påvirket av det som skjer nå. Flere har nære slektninger og venner som er smittet, er i karantene, foreldre som er permittert eller står i fare for å miste sitt arbeid. Det betyr at vi i tillegg til faren for virussmitte har en situasjon som medfører store mentale omstillinger for de fleste familier. Dette er en situasjon som øker bekymring og engstelse hos våre elever. Det er også utfordrende for de aller fleste familier å være så tett på hverandre over lang tid. Det kan skape irritasjon og slitasje mellom voksne og barn. For de familiene som har ekstra utfordringer vil påkjenningene kjennes ekstra store nå.

For å skape følelse av fellesskap, trygghet, tilhørighet og unngå frykt vil lærerne:

1)      Opprette digitale klasse- og grupperom der elevene kan "treffe" hverandre og sosialisere seg under kontrollerte former.

2)      Få i gang et klasse-, trinns-, eller skoleprosjekt som alle elevene kan bidra inn i, for eksempel: Dagens/Ukens utfordring "Gjør en aktivitet. Ta et bilde. Send bildet til kontaktlærer. Vi lager et klasseprodukt."

3)      Gjennomføre samtaler i mindre grupper en gang i uken for å skape felleskap og klassetilhørighet. Spørsmål som vil være aktuelle å belyse er:

• Hva er et coronavirus?

• Er coronavirus farlig?

• Går det over?

• Hva kan barn gjøre?

Nettmøte for barn onsdag 25.03.20 kl. 14.00

Alle barn i Oslo er invitert til nettmøte på Facebook med ordfører Marianne Borgen og byrådene Inga Marte Thorkildsen og Rina Mariann Hansen. Nettmøtet vil foregå på Oslo kommunes Facebookside: https://www.facebook.com/events/514703912799072/

og kan også følges på Oslo kommunes YouTube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCKIfZXYMSnS0SeZwse9EGEQ

Les mer om nettmøtet på skolens hjemmeside:

Vennlige råd til alle foresatte

Vi er midt inne i en meget krevende tid. Mitt råd til dere er:

1)      Ikke nøl med å ta kontakt med kontaktlærer. Se på ukeplan for når kontaktlærer er tilgjengelig for kontakt.

2)      Gjør så godt dere kan for å ivareta deres barn.

3)      Senk skuldrene! Det dere gjør er godt nok.

Ta vare på barna og dere selv. Denne situasjonen kommer til å vare, og dere som foresatte må holde dere friske og opplagte. Barna trenger dere.

Kiet Minh Dang

rektor