Fantastisk stemning på Ammerudfestivalen 2021

festival

Norge åpnet og vi feiret dagen i strålende solskinn sammen med masse fine folk fra nærmiljøet vårt - Ammerud. Selv ordføreren, Marianne Borgen, kom på besøk til oss på Ammerud på denne helt spesielle dagen.

Målet med Ammerudfestivalen var å skape et samlingspunkt for nærmiljøet vårt hvor vi kunne møte venner og kjente fra nærmiljøet og tilby gjestene en spennende kulturell opplevelse, etter en lang periode hvor nettopp det har vært mangelvare. Dette klarte vi fint!

Den opprinnelige planen for festivalen var å feire ny skolegård, men siden oppgraderingen har tatt litt lenger tid enn først antatt, viste vi frem tegningene av ny skolegård i stedet. Tegningene kan fortsatt ses ved hovedinngangen til skolen.

En festival for alle
Ammerudfestivalen ble åpnet med innledende ord av konferansier for dagen Sahal Mohamood, nærmiljøskolekoordinator for Ammerud, Rødtvet og Apalløkka, som ledet oss godt igjennom dagen i mikrofonen. Samt innledende ord av Kjetil Jørve, driftsstyreleder og Meyla Sylvestog Enerly, FAU leder. Ammerud skoles musikkorps åpnet festivalen på høytidelig vis – med sangene Månemannen, Ser deg og Nasjonalsangen, som fikk flere litt ekstra rørt denne helt spesielle dagen. Etter dette holdt Marianne Borgen, ordfører i Oslo, Ammerudfestivalen, en flott tale til oss på Ammerud!

Festivalen fortsatte med teaterforestillingen Best i regi av Det Norske teater, utført av ungdomsskuespillere i Stovner bokseklubb, samt slam-poet og skuespiller Hina Zaidi, som også er boksetrener. Dette til stor applaus fra publikum. Deretter startet danseshow med danserne Anita og Latifa fra Fyrhuset på Kalbakken, som fikk gode vibber spredd utover hele skolegården. Flere av barna kjenner også disse jentene fra Aktivitetsskolen på Ammerud skole, det var stor stas. Groruddalen strykeorkester fremførte også flotte sanger – til stor applaus fra publikum.

Underveis ble det teaterworkshops med boksing og skriving, dansekurs, sykling i pumptrack’en og Ammerud pumptrack challenge, utlodning av frø og ansiktsmaling fra Ungdyrk, eplepressing, fotballaktiviteter med Grei og #Greimamma, tegnebord fra aktivitetsenheten i Bydel Grorud, fotografering med kule rammer fra Grow Medielab, ballongfigurer av klovnen Abby, samt salsakurs på «Dancers corner». Alt dette med stor deltagelse på alle aktivitetene fra mange entusiastiske, glade barn og voksne.

Det var salgsboder med steinkunst, egendesignede klær, egendesignede skjerf, gjenstander fra 60-70-tallet, illustrerte kort og bøker, hjemmelagde smykker, samt brukte klær og bøker.

Festivalen bød også på matopplevelser og godsaker, som samosa og vårruller fra Vegetar Expressen, popkorn, kaker, vafler, kaffe, saft og ikke minst den superpopulære slush’en som mange tålmodig sto i lang kø for å kjøpe.

Vi rundet av festivalen med BLIME-dansen og hele skolegården var fylt med danseglade barn og voksne! Med det avsluttet vi et vellykket arrangement og ble enige om at dette fint kunne bli en tradisjon! Yohooo - vel blåst, vi gleder oss allerede til neste år!

Se gjerne artikkel og video fra Ammerudfestivalen i Akers Avis Groruddalen

En stor takk til alle som har bidratt #Sammenom

Tusen hjertelig takk til:

- alle dere som kom på Ammerudfestivalen og gjorde denne dagen helt magisk

- alle barn og voksne som har bidratt med underholdning, aktiviteter, boder, stands og vakter - dere gjorde dagen mulig

- Marianne Borgen, ordfører i Oslo, som åpnet selve festen - og som tilbrakte dagen her sammen med oss

- Sahal Mohamood, nærmiljøskolekoordinator for Ammerud, Rødtvet og Apalløkka, som ledet oss godt igjennom dagen i mikrofonen

- alle som har støttet Ammerudfestivalen 2021, Bydel Grorud, Aktiv i Grorud, Sparebankstiftelsen DNB, Områdesatsingen i Bydel Grorud, Ammerudhjemmet og Akers Avis Groruddalen

FAU var ansvarlig for arrangementet, men samarbeidet med gode hjelpere i foreldregruppen, Ammerudklubben, Bydel Grorud, Groruddalssatsningen, Sparebankstiftelsen, samt aktivitets- og idrettslag i nærområdet.

FAU på Ammerud skole
v/Meyla S. Enerly og Stine Solbjør Kielland