Her er en kort oppsummering av skolens praksis:
Spesialpedagogisk undervisning på Ammerud skole drives av fagpersoner med godkjent utdanning og kompetanse. Vi har bygd opp et stort spesialpedagogisk fagmiljø:
- Skoleår 2015/2016: 5 årsverk med spesialpedagoger med variert kompetanse (få vekttall/studiepoeng i spesialpedagogikk).
- Skoleår 2020/2021: 8 årsverk med tung faglig spesialpedagogisk kompetanse (alle 8 har både en bachelor og en master i spesialpedagogikk fra universitetet). Se slide 11.
· "Tidlig innsats": Vi bruker deler av spesialpedagogisk ressurs til å iverksette tiltak for elever i "gråsonen" som ikke har et spesialpedagogisk vedtak for å komme tidlig i gang med forsterket tilpasset opplæring. Vår praksis er både systematisk og målrettet med fokus på tiltak på den høyre siden i PP-tjenesten sitt handlingshjul. Vår praksis trekkes ofte frem av PP-tjenesten i Oslo som et godt eksempel på hvordan skolen skal jobbe forebyggende. Se slide 9.
Inkluderende undervisning: Spesialundervisning foregår i stor grad inne i kontaktgruppen (klassen), med tilpassede oppgaver i forhold til nivå, mengde, metode, tempo og organisering. Noe spesialpedagogisk undervisning ut av kontaktgruppen er nødvendig, men grunntanken skal være at alle skal motta opplæringen i et inkluderende fellesskap med jevnaldrende. Det er et tett samarbeid mellom kontaktlærer, spesialpedagog og assistent som medfører god kontinuitet og sammenheng mellom det som skjer i kontaktgruppen og det som skjer utenfor kontaktgruppen. Se slide 6.
Ammerud skole har egne rutiner for arbeid med spesialundervisning - les mer her