Språkutvikling omfatter flere områder:
Særskilt språkopplæring
Etter en årlig kartlegging gjøres det vedtak i henhold til Opplæringslovens § 2.8 om særskilt norskopplæring for språklige minoritetselever som trenger dette.
Ved Ammerud skole der ca. 50 % av elevene har vedtak om særskilt språkopplæring, gjennomføres hoveddelen av norskopplæringen i kontaktgruppene. I tillegg har skolen tiltak som Norsk som læringsspråk tiltakspakke, Norsk intensive språkkurs og generell begrepsutvikling i mindre grupper.
Tospråklig fagopplæring
Ved skolen er det tilsatt tospråklig faglærer i urdu og tamil. Lærerne driver begrepsutvikling innen tema kontaktgruppene holder på med.
Arbeid for å utvikle et godt språk generelt
Skolen arbeider med å bevisstgjøre elevene på hva som er et godt språk. Banning og et fattig ordforråd skal erstattes med et godt og begrepsrikt språk.