Hovedseksjon

Arbeidsmiljø på Ammerud skole 16.04.21

Ammerud

Medarbeiderundersøkelse 10-Faktor høst 2016, 10-Faktor høst 2018 og 10-Faktor vår 2021 (utsatt fra høst 2020)

På Ammerud skole, som på alle andre skoler i Oslo, inviteres hele personalet til å delta på medarbeiderundersøkelse 10-Faktor annet hvert år. Svarprosent fra medarbeiderundersøkelsen høst 2016 var på 93, høst 2018 på 94 og vår 2021 på 86 på Ammerud skole. Dette er et godt utgangspunkt for å tolke resultatene som representative og som grunnlag for videre jobbing. Rapportene inneholder arbeidsplassens gjennomsnittsverdier for hver faktor, der hvor 5 er maksskår. I rapportene vil man også kunne se hvordan skolen ligger an sammenlignet med Oslo- og landsgjennomsnittet. Det gis kun resultater på faktornivå. Det vil si at det ikke vil være mulig å se hvordan en enkelt påstand er besvart.

På spørsmål om mestringsorientert ledelse skårer skolen over både Oslo- og landsgjennomsnittet. Resultatene viser høy grad av rolleklarhet, oppgavemotivasjon, mestringstro, selvstendighet og et godt mestringsklima på Ammerud skole. Ledelsen legger til rette for god bruk av ansattes kompetanse og bruk av et positivt inspirerende språk. Dette er også gjeldende for de andre faktorene der resultatene, fra både mars 2021 og siden høst 2016, viser høye skår. Resultatene over tid viser med andre ord et bilde av en organisasjon hvor medarbeiderne i hovedsak opplever arbeidsmiljøet som trygt og godt sammenlignet med landsgjennomsnittet.

Les mer her:

- Hovedrapport fra medarbeiderundersøkelse 10-Faktor mars 2021 på Ammerud skole

- Medarbeiderundersøkelse 10-Faktor – resultat over tid 2016, 2018 og 2021 på Ammerud skole

- Fakta om Medarbeiderundersøkelse 10-Faktor: https://www.10faktor.no

Medarbeiderundersøkelse MTM høst 2020

I tillegg ble det i november 2020 gjennomført en anonym kvantitativ MTM medarbeiderundersøkelse (MTM) for alle ansatte ved Ammerud skole gjennomført av Avonova Census for Bedriftshelsetjenesten. Undersøkelsen hadde en svarprosent på 98. Medarbeiderundersøkelsen hadde i tillegg til standard MTM-spørsmål også spørsmål om psykologisk trygghet, om mobbing og trakassering og om overordnet ledelse ved skolen. Det ble også gitt mulighet til kvalitative kommentarer i et fritekstfelt. Alle ansatte fikk også tilbud om en individuell samtale med organisasjonspsykolog.

Hovedrapporten fra Ammerud skole inkludert AKS bekrefter det samme bildet som i 10-Faktor undersøkelsene, altså et bilde av en organisasjon hvor medarbeiderne i hovedsak opplever arbeidsmiljøet godt sammenlignet med referansegrunnlaget. På samtlige faktorer, både nærværsfaktorer og resultatfaktorer er gjennomsnittskåren høyere enn det som er vanlig i referansegrunnlaget. Slik dette kan tolkes er skolen organisert på en måte som gjør at ansatte har en god organisert arbeidshverdag. Relasjoner både til kolleger og nærmeste leder oppleves gode, og overordnet ledelse oppleves å ivareta sin rolle på en god måte. Det ser med andre ord ut til at til at det store flertallet ved Ammerud skole opplever høyt engasjement og høy arbeidsglede i en organisasjon de føler stor tilhørighet til.

På spørsmålene om mobbing og trakassering rapporteres det kun på overordnet nivå. I Avonova Census sitt referansegrunnlag finner vi at om lag 7-8 % rapporterer at de selv opplever å ha vært utsatt for trakassering, og om lag 18% sier at de har sett andre bli utsatt for det de opplever som trakassering. Forekomsten som rapporteres på Ammerud skole viser et betydelig lavere tall enn det som er vanlig i referansegrunnlaget. Tross lav forekomst er det viktig at vi tar dette på største alvor og jobber systematisk for å forebygge trakassering og reduserer terskelen for å si ifra.

Les mer her:

- Hovedrapport fra medarbeiderundersøkelse MTM fra november 2020 på Ammerud skole

- Fakta om medarbeiderundersøkelse MTM: https://www.avonova.no/leder-organisasjonsutvikling/mtm-medarbeiderundersokelse/

Handlingsplan for oppfølging av medarbeiderundersøkelsene

Medarbeiderundersøkelsene ved Ammerud skole har gode og til dels svært gode skårer både på relasjoner, på spørsmål som handler om organisering av arbeidshverdagen samt hvordan man opplever ledelsen i utøvelse av sine oppgaver.

Tross høye gjennomsnittsskårer finnes det en lav forekomst av mobbing og trakassering som medfører at noen kjenner på andre opplevelser enn det store flertallet. Det er viktig at vi jobber videre med å opprettholde/videreutvikle det gode arbeidsmiljøet, samtidig som man gjennom god dialog mellom leder og medarbeider fanger opp medarbeidere som kjenner på utfordringer som ikke er allmenne i organisasjonen. Ledelsen tar enhver tilbakemelding om mobbing og trakassering på største alvor og har i samråd med bedriftshelsetjenesten, vernetjenesten og tillitsvalgte på skolen utarbeidet en handlingsplan for å følge opp og jobbe systematisk for å forebygge trakassering og mobbing.

På en så stor arbeidsplass som på vår skole vil det alltid være noe variasjon i oppfatninger og holdninger. Den daglige dialogen og medarbeidersamtalene bekrefter imidlertid bildet fra alle de tre 10-Faktor-undersøkelsene og MTM-undersøkelsen, om at det er stor grad av trivsel, tilfredshet og engasjement på Ammerud skole.

 

Mvh

Kiet Minh Dang

rektor