Foredrag av Mona Nicolaysen "Sammenheng mellom barnehage og skole"

mona

FAU og Ammerud skole ønsker dere velkommen til foredraget "Sammenheng mellom barnehage og skole"

Det er mange foreldre som opplever at overgangen fra barnehage til skole er utfordrende. Det kan også synes som barnehage og skole som institusjon har ulik forståelse av barns læring, og at det blir et slags brudd, både i form og innhold. Hvordan kan det sikres en bedre sammenheng? Hva er det barn mister når de slutter i barnehagen? Hva er det barn vinner med å begynne på skolen? Er det noe hver av institusjonene burde hatt mer eller mindre av for å i større grad skape en bro i mellom? Fagfornyelsen fremhever lekens betydning. Hvilken rolle har lekens betydning i skolen? Hvilken rolle har skoleforberedende aktiviteter i barnehagen?

Mona Nicholaysen er fagperson på sammenhengen barnehage og skole for UDIR i fagfornyelsen og forsker innen pedagogikk.

Foredraget er et tilbud til foresatte 1.-3.trinn, pedagogiske ledere i barnehagene, AKS personal og lærere, men hvis du ikke tilhører noen av disse gruppene, men har et sterkt ønske om å delta, er du velkommen:-)