Matpakketips

mat

I matpakka

Grove kornprodukter er en god kilde til mange næringsstoffer, og holder barna mette lenger. Brødet bør helst være merket med trekvart eller helt full sirkel på brødskalaen du finner på brødposen. Vafler laget på fin, sammalt hvete og litt havregryn, med lite sukker i, blir kjempegode hverdagsvafler som er fine å ha med i matpakka. Send alltid med noen grønnsaker i matpakka. Sukkererter, agurkstaver, småtomater, blomkålbuketter og gulrotstaver er lette å spise, og faller i smak hos mange barn. Frukt og bær er også et fint tilskudd i matpakka. Velg gjerne det som er i sesong. For barn som ikke er så glad i brødmat, kan salater og middagsrester være gode alternativ.

Gode tips for variasjon

Det kan være lurt å variere innholdet i matpakken, både med tanke på næringsinnhold og matlyst. Men av og til er det utfordrende å komme på fristende, sunne alternativ til brødskivene. Her er noen forslag: en fullkornswrap med fyll av for eksempel laks eller kylling og grønnsaker barnet liker, grove pizzasnurrer, en fullkornspastasalat med ost og skinke, en omelett med godt fyll eller en fiskeburger med grovt brød og masse grønt.

Hva bør skolen tilby?

Skolen har ansvar for å lage en god ramme rundt matpausen. Elevene bør få tilstrekkelig med tid til å spise seg mette, og et trivelig spisemiljø. Det innebærer at minimum 20 minutter er satt av til spisetid, og at elevene har tilsyn i matpausen, spesielt på lavere klassetrinn. Mange skoler tilbyr også frukt- og melkeordninger til elevene. Tilgang til friskt drikkevann er nødvendig i løpet av skoledagen. Har skolen kantine, bør utvalget være sunt og variert.